Tüm dünyayı etkisi altına alan yeni tip koronavirüs, ülkemizde de görülmeye başlandı. İş sağlığı ve güvenliği öncelik olduğu için Koronavirüsün yayılmasını önlemek adına pek çok ülkede okul ve kamu kuruluşları tatil edilirken, bazı ülkelerde fiilen evden çalışma uygulamasını başlattı. Virüsün yayılmasını önlemek adına alınan bu tedbirler sayesinde insanlar evlerinde izole bir yaşam sürüyor ve çalışmalarını evden yürütüyor. Türkiye de virüsün yayılmasını önlemek için toplu ulaşım araçları, resmi kurumlar gibi insanların toplu olarak bulunduğu alanlarda bir dizi temizlik ve antibakteriyel çözümler gibi önlemler alınmakta. Ancak virüsün hızlıca yayılma durumu söz konusu olduğundan diğer ülkeler gibi “evden çalışma” uygulamasının Türkiye’de de uygulanabileceği söz konusu olabilir.  

Kalabalık ve Açık Ofisler Riskli Durumda

Avrupa Merkez Bankası, 3 bin 500 çalışanına evden çalışmaları gerektiğini bildirerek çalışma binasını kapadı. Bunun yanında Twitter, Google gibi büyük şirketlerde çalışanlarına evden çalışma uygulamasını getirdi. Büyük şirketlerin yanı sıra orta ölçekli ve küçük şirketlerde bu uygulamalara katılmaya başladı.

Koronavirüs konusunda en çok risk alanında olan plazalar, iş merkezleri ve açık ofisler olarak değerlendirilmekte. Bu tarz yerlerde kalabalık çalışan sayısının olması ve çalışanların yakın temas halinde Koronavirüsü yayılmasına olanak tanıyacağından oldukça risk doğuruyor. İşyerleri tatil ya da evden çalışma uygulamasına gitmese bile önlem olarak işyerlerinin hijyenik hale getirilmesi gerekiyor. Lavabo, tuvalet gibi ortak kullanım alanlarının temizliği ve sterilizasyonu sağlanmalıdır. Ayrıca ellerin sık sık ve doğru şekilde yıkanması konusunda çalışanlar bilgilendirmeli ve uyarıcı tabelalar asılmalıdır.

Evden Çalışma Uygulaması

Türkiye’de işverenler, çalışanların işe gidip gelirken toplu taşımada risk altında kalmamaları için evden çalışma uygulamasını düşünebilirler. Her sektör ve her departman için geçerli olmasa da evden çalışma konusu uygulanacak ise işverenin çalışanlardan yazılı onay alması gerekmektedir. Ayrıca işverenler, evden çalışma konusunda uyum süreçlerini planlamalı, buna uygun prosedür ve uygulama hazırlanmalıdır.

Yasaya Göre;

Koronavirüs ile ortaya çıkan evden çalışma uygulamasının İş Yasası’ndaki karşılığı “uzaktan çalışma” olarak geçmekte. 2016 yılında düzenlenen Yasaya göre bu çalışma yöntemi; “İşçinin, işveren tarafından oluşturulan iş organizasyonu kapsamında iş görme edimini evinde ya da teknolojik iletişim araçları ile işyeri dışında yerine getirmesi esasına dayalı ve yazılı olarak kurulan iş ilişkisidir” (madde14) şeklinde tanımlanmaktadır. Evden çalışma konusunda çalışanları bekleyen en büyük risk ise evde gerçekleşebilecek bir iş kazası durumunda çalışan haklarının olacağı düşünülmektedir. Böyle bir durumda işveren yaralanma ya da hastalık dolayısıyla çalışamayanlara ücret ödemek zorunda değil çünkü çalışanın herhangi bir haktan yararlanabilmesi için iş kazasının nerede olduğu çok önemli. Eğer evden çalışma konusu gündeme gelir ise bu husus bir tartışma konusu olacaktır.

Uzaktan çalışma konusunda çalışanlar, geçerli bir neden olmadığı sürece iş sözleşmesinin niteliğinden ötürü eşdeğer çalışana göre farklı bir işleme tabi tutulamamaktadır. İşveren, uzaktan çalışma sözleşmesiyle iş verdiği çalışanın yaptığı işin niteliğini dikkate alarak iş sağlığı ve güvenliği önlemleri hususunda çalışanı bilgilendirmek, gerekli eğitimi vermek, sağlık gözetimini sağlamak ve sağladığı ekipmanla ilgili gerekli iş güvenliği tedbirlerini almakla yükümlü tutuluyor. Ayrıca uzaktan çalışma iş sözleşmesinde; işin tanımı, yapılma şekli, işin süresi ve yeri, ücret ve ücretin ödenmesine ilişkin hususlar, işveren tarafından sağlanan ekipman ve bunların korunmasına ilişkin yükümlülükler, işverenin işçiyle iletişim kurması ile genel ve özel çalışma şartlarına ilişkin hükümler yer almak zorunda.  

Efor OSGB İstanbul; Tecrübeli İş güvenliği uzmanları ve işyeri hekimleriyle İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetlerinizde kaliteli ve güvenilir OSGB’dir.

Leave a Reply